Lato Teatralne Sopot'2000
|
Tak jak zeszłoroczne Lato Teatralne pożegnaliśmy przy dźwiękach "Shalom", tak tegoroczne przywitaliśmy - 13 lipca - w rytmie tego recitalu. Wierni fani André Ochodlo pojawili się na plaży na długo przez godziną 20.00 i w napięciu oczekiwali na pierwsze nuty. O sukcesie tego programu chyba decyduje co roku to samo - barwna osobowość artysty, który niezwykłą impresją potrafi porwać za sobą całą salę.
Tego lata przygotowaliśmy dwie premiery. Muzyczną - "Zanim będziesz u brzegu" według scenariusza Jerzego Satanowskiego. Spektakl ten okazał się przebojem. Dysponująca ciepłym, lirycznym głosem Hanna Banaszak i niezwykle ekspresyjny Mirosław Czyżykiewicz stworzyli wzruszający duet po mistrzowsku wykonując songi do tekstów m.in. Jana Kochanowskiego, Franciszka Villona, Doroty Czupkiewicz. "W znakomicie zaaranżowanych pieśniach, w przenikliwej melodii ni to renesansowej (lutnia), ni to współcześnie lirycznej (saksofon Henryka Miśkiewicza) kryje się głębokie studium natury człowieka, a przede wszystkim- człowieka, który jest "tylko pyłem i prochem" na przestrzeni dziejów."(Anna Gromnicka, Życie).
Następną premierą, z kolei dramatyczną była polska prapremiera "Archeologia" Alksieja Szipienki w reżyserii i scenografii André Hübnera Ochodlo, z udziałem znakomitych aktorów: Teresy Budzisz Krzyżanowskiej, Marii Ciunelis i Gienadija Mitnika - na co dzień aktora Teatru im. Stanisławskiego w Moskwie. Przedstawienie o ludziach bez swojego miejsca na ziemi, szamocących się w emocjonalnej matni, samotnych i zagubionych - zostało przez krytyków uznane za najbardziej dojrzały spektakl Teatru Atelier. "Archeologia" jest jednym z najciekawszych przedstawień, jakie powstały w sopockim Teatrze Atelier. André Hübner Ochodlo, dyrektor teatru i reżyser tego przedstawienia znalazł tekst dokładnie dopasowany do jego wyobraźni, i do klimatu Atelier"(Dziennik Bałtycki).
Z propozycjami muzycznymi wystąpili: saksofonista i kompozytor trójmiejski -Wojciech Staroniewicz z autorskim programem jazzowym pt.: "Karambola". Tanga argentyńskie Astora Piazzolli wykonało Trio Revirado, jedyny przedstawiciel tego stylu w Polsce. Grzegorz Frankowski, Zbigniew Kawalec i Tomasz Romanek zagrali muzykę Piazzolli odzwierciedlając najgorętszą pasję i najgłębszą melancholię tkwiące w tych gorących rytmach. Z recitalem "Ulica japońskiej wiśni" wystąpiła także Barbara Dziekan wielokrotnie goszcząca na naszej scenie w programie "Nie żałuję". Tym razem również zaśpiewała piosenki Agnieszki Osieckiej - znane i nieznane, a wszystko po to, by zaspokoić najbardziej wyszukane gusta gości nas odwiedzających.
Nieodłączną pozycją Lata Teatralnego staje się festiwal na interpretację piosenek Agnieszki Osieckiej, w tym roku zatytułowany "Dobranoc Panowie". Najbardziej znane piosenki patronki naszego teatru w interpretacji i wykonaniu laureatów i uczestników organizowanego w Warszawie festiwalu "Piosenki niegłupie" przyciągnęły do teatru tłumy młodych ludzi. W efekcie musieliśmy organizować po dwa koncerty jednego dnia. "Jedno jest jednak pewne- twórcy z Atelier na czele z Jerzym Satanowskim, który ten koncert przygotował, znaleźli bezpretensjonalną i stąd jak najbardziej odpowiednią oprawę dla piosenek Osieckiej, podchodząc do jej kultowej twórczości bez przesadnej czołobitności"(Bratumiła Pawłowska, Życie).
Swoje wiersze promowała u nas znana warszawska poetka Grażyna Orlińska. Jej poezja, pełna egzystencjalnego niepokoju, obcowania z nieuchronną rzeczywistością śmierci -oprawiona wystawą obrazów Jarosława Kiełczyńskiego, powodowała u słuchaczy drżenie serca.
Sezon teatralny zakończyliśmy 3 września usatysfakcjonowani liczbą około 5000 widzów nie tylko z Trójmiasta, ale i z całego kraju.
W Teatrze Atelier ciekawe jest to, że nie ma on stałego zespołu, a do każdej premiery Andre Ochodlo zaprasza aktorów z różnych teatrów, miast, a nawet krajów. Taki ferment, ścieranie się różnych doświadczeń i przyzwyczajeń, sprzyja kreatywności, procesowi twórczemu. (...) Praca tutaj ma niezwykły, taki trochę laboratoryjny charakter. Cenię sobie zwłaszcza ten czas po spektaklach, kiedy możemy porozmawiać, zastanowić się, co można jeszcze poprawić. ( ...) O Atelier słyszałam dużo wcześniej od przyjaciół z Teatru Wybrzeże, zresztą jest o nim coraz głośniej w Polsce.
(Maria Ciunelis w rozmowie z Bratumiłą Pawłowską, Życie)
|
|